Az ikonikus 375 Park Avenue

A Ludwig Mies van der Rohe által tervezett 375 Park Avenue, más néven a Seagram Building 1958-ban készült el

A világ felhőkarcolói közül csak kevésről mondható el, hogy komoly hatással volt az építészetre, ám ez a torony kétségtelenül közéjük tartozik.
Az épület sok tekintetben szakított a korábbi építészeti hagyományokkal, és a felhőkarcolók valóságos etalonjának tekinthető.
Az ikonikus 375 Park Avenue a világ felhőkarcoló-építészetére talán legnagyobb hatással bíró, és legtöbbet koppintott építménye, a modern üvegtornyok ősatyja.
Ludwig Mies van der Rohe egyetlen New York-i munkája egy hosszú és sikeres építészkarrier csúcspontja.
A felhőkarcoló, amely alapjaiban változtatta meg az építészetet, sokak szerint minden tekintetben tökéletesre sikeredett.

A Seagram Building, amely nevét az építtető kanadai szeszesital gyártó cégről kapta, egy több évtizedes álom beteljesülése. E forradalmian új üvegtorony homlokzata egy olyan építmény történetét rejti, melynek megépítését ma már képtelenség volna magántőkéből finanszírozni.
A német-amerikai modernista építész, Ludwig Mies van der Rohe által tervezett 375 Park Avenue 1958-ban készült el, és ez volt a világ legelső tetőtől talpig üveggel borított felhőkarcolója. Az irodáknak, és egy világhírű étteremnek otthont adó, 157 méter magas, 38 emeletes épület felépítése 50 millió dollárba került, ami mai értéken körülbelül a 540 millió dollárra rúg.

Hogy jobban érzékelhessük a 375 Park Avenue jelentőségét, egy rövid, képzeletbeli felhőkarcoló-túrát kell tennünk Manhattanben.

A New York-i Vasalóház

Első megállónk a világ egyik legismertebb építészeti remekműve, New York egyik legelső, acélvázzal megerősített épülete, az 1902-ben épült Vasalóház, amelyről bizarr formája miatt az emberek sokáig azt gondolták, bármikor eldőlhet.
A Broadway leghíresebb épületének egyedi formája a New York-i úthálózat excentrikusságának köszönhető. Az építész, Burnham egyszerűen szólva nem csinált mást, minthogy falakat húzott a háromszögletű telekre. New York ennek a csodálatos építészeti remekműnek köszönheti felhőkarcolók iránti olthatatlan szerelmét

Woolworth Building

A Cass Gilbert által tervezett 241 méter magas lakóház, a gótikus díszítésével trendet teremtő Woolworth Building 1929-ig a világ legmagasabb  épülete volt, és még ma is egyike az Amerikai Egyesült Államok száz legmagasabb felhőkarcolójának. 

Az építési munkálatok 1910-ben kezdődtek, az elkészült felhőkarcolót pedig 1913-ban adták át.

Érdekesség, hogy az épület végleges magasságáról csak az építkezés során, 1911-ben hoztak döntést.

Elképesztőnek tűnhet, de a manapság világszerte elterjedt (nálunk 100 forintos boltokként ismert) olcsó üzletláncok ötletgazdája, Frank Woolworth az építkezés 13,5 millió dolláros költségét az utolsó centig készpénzben fizette ki.

A Chrysler torony

A húszas évek New Yorkjában egymás után épültek a felhőkarcolók. Az 1930-31 között a világ legmagasabb épülete címet viselő Chrysler torony különlegessége, hogy ha kategorizálni szeretnénk, akkor a fenséges és a nevetséges közötti keskeny határmezsgyén mozog.

1931-ben megszületett az abszolút magassági rekorder. A Manhattan jelképévé vált Empire State Building 41 éven át nem talált legyőzőre

Az 1930-ban befejezett GE Building a világ valaha volt legnagyobb, magánpénzből finanszírozott építkezési beruházásának, a legendás Rockefeller Centernek az ékköve

Az ötvenes években aztán az építészet új alapokra helyeződött. Az 1920-as években, Európában kifejlesztett, ún. „nemzetközi irányzat” többek között a II. világháború idején Amerikában letelepedő építészgenerációnak köszönhetően jutott el az újvilágba. E generáció tagjaként Mies is szeretett egyszerű formákat és új anyagokat, üveget, acélt és betont használni.

De végre lássuk a 375 Park Avenue-t!

375 Park Avenue

Az épület várostervezési szempontból is meghatározó jelentőséggel bírt. Jól látható, hogy a sugárút irodaházai egytől egyig az út mentén magasodnak, ezzel szemben a hátravont Seagram torony előtti köztér izgalmas térbeli dinamikát kölcsönöz a város ezen részének. Mies ötlete akkora sikert aratott, hogy a New York arculatát szabályozó rendelkezéseket három éven belül megváltoztatták.

Az épület zsenialitása annak roppant egyszerűségében rejlik. Bár a 375 Park Avenue első ránézésre csupán egy ósdi, mai mércével mérve nem is magas felhőkarcolónak tűnhet, ám ennél természetesen jóval több: ez a világ legelső sötétített üvegezésű felhőkarcolója, amely finom kidolgozottsága, visszafogott eleganciája, valamint a kiváló minőségű alapanyagoknak köszönhetően szinte azonnal magával ragadja az embert.

Az épület homlokzatát üvegből és bronzból építették, amit manapság már lehetetlenség volna megfinanszírozni

 

A hallra szintén a már említett egyszerűség és magas minőség jellemző. A padlót szürke mozaikkockák, a falakat forrásvízi mészkő borítja.

A lift előtti lobbit elnézve egyszerűen hihetetlennek tűnik, hogy az épületet nem a közelmúltban, hanem ötven évvel ezelőtt építették


Mies szerint „Isten a részletekben rejlik” – a 375 Park Avenue belsőépítésze, Philip Johnson pedig valóban istenit alkotott. Kettejük életre szóló barátsága 1928-ban kezdődött, amikor Johnson európai látogatása alkalmával megismerkedett a modernista építészeti stílussal. Attól kezdve ő is a magas minőségű anyagok, és részletgazdagság elkötelezett híve lett.
A felvonókat rozsdamentes acélból és bronzból szőtt fémháló díszíti, és az ajtók rendelésre készült, egyedi kilincsei is ízléses luxusról árulkodnak. Vagyis egyáltalán nem meglepő, hogy a 375 belsőépítészeti szempontból is trendet teremtett, miként az sem, hogy Johnson 50-es évekbeli enteriőrje a 21. század modern irodai világával is tökéletes harmóniát mutat.

A torony utcaszintjén egy igazán különleges étterem-kávéház működött. Az ötvenes évek óta, aki csak számított New Yorkban, az ide, a város egyik legelőkelőbb éttermébe, a Four Seasons-ba járt vacsorázni. Az étteremben Richard Nixont leszámítva minden amerikai elnök megfordult

Az első osztályú anyagoknak és fényűző dekorációjának eredményeként a 375 Park Avenue kora legdrágább felhőkarcolója volt.

A Seagram tulajdonosa, Samuel Bronfman korlátlan költségvetést biztosított a kivitelezéshez, vagyis a torony építésekor a költségek egyáltalán nem voltak meghatározó tényezők, a pénznél sokkal fontosabb volt a tökéletes végeredmény. Sam Bronfman, aki mást, többet, újat akart alkotni, eredetileg a nem túlságosan elismert építészt, Charles Lockman-t szemelte ki a feladatra. Azonban Bronfman húga, Phyllis Lambert, aki jól ismerte kora nagynevű építészeit, hallani sem akart bátyja ötletéről. Ő a lehető legjobbat akarta szerződtetni. Egy olyan építészt akart megbízni a Seagram torony megalkotásával, akinek ötletei és víziói kellően átütő erejűek voltak. Így végül Ludwig Mies van der Rohe német-amerikai építészre esett a választás.

Ludwig Mies van der Rohe és Phyllis Lambert

A német Ludwig Mies van der Rohe misztikus szerepet tölt be a 20. századi tervezésben. Miután 1937-ben elhagyta Németországot, Chicagóban telepedett le. A nemzetközi szinten már akkor ismert Mies hírnevét a Farnsworth House megépítésével alapozta meg.
Legnagyobb álma, hogy New Yorkban is létrehozzon valami halhatatlant, a Phyllis Lambert-tel való találkozás által vált valóra.

Farnsworth House

Ugyan az irodaház a „kevés több” filozófia mentén épült, azért távolról sem nevezhető minimalistának, hiszen nagyon magas minőségi színvonalat képviselt. A 375 Park Avenue luxusanyagai, a színezett üvegek és az aprólékosan kidolgozott részletek láttán egy kritikus úgy fogalmazott: „ez a legtöbb kevés, amit valaha láttam”.
Samuel Bronfman a kezdetektől fogva monumentálist szeretett volna létrehozni, és ez az épület megteremtette számára, hogy valóban ismert és elismert legyen New Yorkban.

A Park Avenue 375 valódi jelentősége abban rejlik, ahogyan Mies a feje tetejére állította a korabeli építészetet, egy olyan új koncepciót hozva létre, ami mindmáig nagy hatással van a felhőkarcoló-tervezésre.

Hogy megértsük a forradalmian új szemlélet lényegét, fel kell idéznünk a Mies művét megelőző időszak felhőkarcolóit.
A felhőkarcolók alapja természetesen korábban is főként négyszög alakú volt. A magasság növekedésével a blokkok egyre keskenyebbé váltak, így próbálták meg biztosítani, hogy elegendő mennyiségű természetes fény érje az utcát. Felépítése miatt az ilyen épületeket esküvői tortaként is szokás emlegetni.

Mies szemében mindez idejétmúlt volt. Természetesen ő is négyszög alapra épített, ám ahelyett, hogy egyre keskenyebbé tette volna a tornyát, nemes egyszerűséggel távolabb vitte azt az úttól, így tökéletes téglalap alapú hasábban gondolkodhatott.

Az épület szintjeit vaskos betonfödémekkel választotta el egymástól, a torony előtti tágas és világos köztéren pedig szökőkutakat helyezett el.
A torony hatalmas, robusztus pilléreken áll, amiket szintén nem rejtett el szem elől. Miként a födémek, ezek is jól láthatóak, ezáltal könnyebb megértenünk a felhőkarcoló strukturális felépítését, működését.

Mivel a torony nem csupa betonfalból áll, lehetővé vált, hogy a korábbiaknál jóval több ablakot helyezzenek el rajta.

Az üvegtáblákat a függőleges, fentről lefelé futó ablakbordákhoz rögzítették, az egységes külső megjelenés érdekében a spalettákat három fix állásban, lent, fent és középen lehetett rögzíteni

De vajon hol helyezkedik el ez az épület Mies életművében?
Nos, a Seagram torony kétségtelenül Mies legelső igazán jelentős felhőkarcolója, amely kiválóan példázza az építész magas szintű esztétikai érzékét, és New York azon kevés épülete közé tartozik, melyeket majdhogynem tökéletesnek nevezhetnénk.
Ludwig van der Mies szerint a 375 Park Avenue az egyetlen amerikai épülete, ami felér európai munkáival.
Ahogy Phyllis Lambert fogalmazott, „Mies minden szeretetét beletette ebbe az épületbe, az ablakkeretektől az utolsó szegecsig”.

Ludwig van der Mies és a 375 Park Avenue, azaz a Seagram torony

Mies egyszer úgy fogalmazott, hogy a legnagyobb kihívás az egyszerű dolgokat érdekesnek láttatni, és a Seagram torony tökéletes bizonyítékát adta annak, hogy az egyszerű, letisztult modernizmus is képes nagyszerű, és gyönyörű dolgok létrehozására.
Ugyanakkor kevésbé pozitív része Mies építészeti örökségének, hogy az általa létrehozott stílus utánozhatósága, és mára széles körben való elterjedése miatt sokan csupán középszerű építésznek ítélik meg őt.

A környék idejétmúlt épületei között a Seagram üvegtorony New York valóságos ékszerévé vált, hiszen az épület belső tereinek magas színvonalú kidolgozottsága, finom részletgazdagsága a homlokzaton is maximálisan visszaköszön. Az pedig, hogy hosszú évtizedek után is ennyire remek állapotban maradt fent, nos, ez szintén csodálatra ad okot.

Bronfman büszkeségét, a 375 Park Avenue-t  Mies 30 évnyi álmodozás után, a kor legkiválóbb alapanyagaiból építette meg. Méltán lehetett büszke élete talán legkiválóbb alkotására.

A felhőkarcoló-építés új korszakába léptünk. Egyre magasabb, egyre különlegesebb formájú, és forradalmian új anyagokból épített tornyok nőnek az égig, ám egyszerűség, minőség és részletgazdagság tekintetében csak kevés érhet az 1989-ben védett épületté nyilvánított Seagram torony nyomába.
Ha létezik tökéletes felhőkarcoló, akkor talán sikerült rátalálnunk!